måndag, mars 19, 2007

The Bakery by Bertolt Brecht

Svenska:

'Bageriet' är en sällan spelad pjäs av Betolt Brecht och i Sverige har den så vitt jag förstått överhuvud aldrig spelats. Den skrevs 1929 men uppfördes för första gången i Berlin 1967 med nyskriven musik av Hans Dieter Hosalla.

Nu är det Orionteatern i Stockholm som tar sig an denna pjäs regisserad av den meriterade Lars Rudolfsson. Pjäsen hade premiär i helgen 17-19/3.

I Sveriges Radios kulturnytt recenserades den av Gunnar Bolin och han tycktes inte imponerad av det han såg:
"För den arkeologiskt brechtintresserade är det säkert kul att se en tidigare sällan spelad pjäs. För den med teaterarkeologiskt intresse i svensk proggteaterestetik kan det möjligen också vara kul. Jag kände mig ungefär lika upplivad som jag gör när jag hör Hoola Bandolas musik i dag – var det verkligen så torftigt det lät", skrev han bl.a.

Uppenbarligen ogillade Bolin att Rudolfsson valt att pjäsen skall vara en texttrogen uppsättning med föga anknytning till dagens samhälle och konflikter mellan arbetstagare och arbetsgivare.
I pjäsen är 'utsugarna' vad som idag kallas småföretagare som bagare, skomakare, blomsterhandlare och andra bland vilka man idag kan hitta många invandrade svenskar som har sin utkomst från dessa yrken.
Genom att ej förlytta pjäsens handling till en mer tidstrogen kontext, förankrad i dagens förhållanden, uppfattar jag att Bolin menar att den förlorar sin relevans och blir till en obsolet historia som knappast kan engagera dagens publikum.

Har ej sett pjäsen men läst andra medier som ger den blandad kritik varav vissa är mycket positiva i sina omdömen.

English:


'The Bakery' by Bertolt Brecht is a play seldom staged and as far as I know it has never been played in Sweden.
The play was written in 1929 but performed for the first time in Berlin in 1967 with newly composed music by Hans Dieter Hosalla.

This weekend - 17-18/3 - it was the opening night for a new production by the Orion theatre in Stockholm with the (in Sweden) well known director Lars Rudolfsson.

The Swedish critic Gunnar Bolin (Swedish radio) was not altogether impressed by this production.
It seems as if Bolin didn't like the concept of the play staying as faithful to the text as possible, which seems to have been Rudolfsson's ambition according to Bolin.
Those people among the employees in the play who take advantage of other people for their own interests, work within the same domains - bakers, cobblers, flower venders - as many of the small businessmen (entrepreneurs) within the immigrant-groups in Sweden today.
In the play this group of small businessmen are represented by the baker and it's he or they who have the power to take advantage of his/their employees and also does/do so.
In the Swedish society today these groups often lack political influence but are very important for the economy on a small bases. By not rooting the story in the conditions of the modern society and transform the characters, it seems as if the critic Bolin thinks this play come to lack relevance today and hereby becomes very 'old-fashioned' in it's interpretation.

There are however - as always - other critics that are of a different opinion.


(Photo Bertolt Brecht copied from: http://www.spiegel.de)
(Photo Lars Rudolfsson copied from: http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/16/20070116170101_Realtid164/Lars_Rudolfsson_200.jpg)

0 commentaires: